Fordítás 0-24

De nem csak úgy… a névjegykártyádon és az email címedben. Átérzed-e a felelősségét annak a szerepnek, amit ma Magyarországon egy vállalkozás felvállal? Tudatában vagy-e annak, hogy ha Te tisztán és átláthatóan működsz, azzal a körülötted lévőkre is pozitív hatással vagy?

Átláthatóság, méltányos kereskedelem, tiszta üzleti folyamatok – ezek nem csak célok, hanem eszközök is az üzleti sikert keresők számára. Egy vállalható vállalkozás legalább ennyivel több, mint egy olyan cég, amely még a tulajdonosa számára sem vállalható módon működik. Azok lépnek a vállalható útra, akiknek nem csak a termékükről vagy szolgáltatásukról van határozott elképzelésük, de a sikerhez vezető út minőségének is nagy jelentőséget tulajdonítanak. Tisztában vannak vele, hogy a mindennapi üzleti folyamatokban érintett szereplőkre közvetlen hatással van minden döntésük. Ez nyilván nagy felelősség, de még ennél is nagyobb lehetőség. Nincs ehhez fogható helyzet, amiben ilyen közvetlenül lehetünk hatással a környezetünkre.

Mitől válik vállalhatóvá egy vállalkozás?

Csalni például nem ér. És nem csak adót, hanem úgy egyáltalán. Ha a megrendelőd mást kap, mint amit kért, az nem fair. Ha a partnered, alvállalkozód teljes erőfeszítéssel dolgozik a közös jóért és nem kapja meg a jogos jussát úgy és akkor, ahogy és amikor ő akarja, az sem fair. Visszaélni a bizalommal, az bizony egy rendes vállalkozó számára nem vállalható.
A Villámfordításnál határozott üzleti cél az átláthatóság és méltányos üzleti viselkedés. A Villám innovációja rém egyszerű: a szakértő fordító adja az érték jelentős, kreatív részét, ezért őt kell a középpontba helyezni. Itt jön a képbe a méltányos kereskedelem, amely egyetlen dolgot jelent: ne zsigereld ki azt, aki az értéket teremti. Igen, bármilyen groteszk, kimondom: az innováció a mi, mai piacunkon azt jelenti, hogy „annyit” és „akkor” fizetünk. Annyit amennyi jár és akkor amikor a szakember szeretné. Cserébe ő minden kreatív energiáját nekünk adja és olyat munkát tesz le az asztalra, ami értékesíthető. És amit ő is vállal.

Úgy gondoljuk, ha valami nem fair, akkor az NEM üzleti döntés, hanem emberi.

Fair verseny

Egykori versenysportolóként mélyen hiszek a verseny jelentőségében, mivel az innováció és a fejlődés motorja a folyamatos versenyhelyzet. A vállalható vállalkozást hihetetlenül inspirálja minden tiszta üzlet. Ahol versenyelőnyhöz nem úgy jutsz, hogy elhallgatsz valamit, hogy takargatod, amid van. Hanem úgy, hogy rámutatsz, mire vagy képes. Ehhez meg kell mutatni minden szereplőt, minden folyamatot, el kell ismerni minden tudást. Nem csak a cégedet, a munkatársaidat és a fordítódat, hanem a versenytársaidat illetően is. Amikor mindenki azt mutatja meg, amiben jó, ott kezdődik a tiszta verseny. Addig csupán sunnyogás és takargatás… arra pedig nem lehet fenntartható üzletet építeni.

Kollektív gondolkodás

Az átlátható folyamatokhoz persze kevés a vezető álma, a vállalatban érintett minden szereplőnek azonosulnia kell ezzel az üzleti hozzáállással. Céged személyiségét a munkatársaid is formálják, ezért az ő bevonásuk szerves része a folyamatnak. Ennek nem csupán tervszerűnek és következetesnek kell lennie (oktatás, rendszeres beszélgetés, leírt protokollok), szükséges hozzá a kijelölt értékeket a céghez adó vezető folyamatos visszaigazolása is.

Bizalom – mutasd, mid van!

Hogy kerek legyen a történet, a folyamatok, a pénzügyek és a belső céges motiváció tisztázásán túl külön feladat, hogy a megrendelőknek, partnereknek is megmutassuk, átláthatóak vagyunk, ennek minden előnyével együtt. Itt lép be a képbe a bizalom – a bizalomnak bizonyítottan hatása van a gazdasági folyamatokra, magától viszont nem alakul ki. Nem nagylelkű gesztusokról beszélek, vagy ajándékokról, amelyek pillanatnyi jó hangulatot teremtenek. Nem. Egy rendszerről, amelyben a termékünkért a pénzét adó ügyfelet is megilleti az a bizalom, hogy a folyamatokba betekinthessen, és azokat alakíthassa, ahol az szakmailag indokolt és lehetséges. Kérdezhessen, kérhessen. Olyan környezetet kell teremtenünk, amelyben van motivációja kérdezni, és ezt egyszerű üzleti eszközökkel el lehet érni (előre fizetés, SLA, mérföldkő tervezés). Ehhez persze kell magabiztosság a cég részéről, biztosnak kell lennünk abban, hogy amit a megrendelő lát, az tiszta és profi. Így lett az üzleti modell része maga a fair üzlet, ahol a konkrét pénzbeli eredmény abból származik, hogy eszközként használjuk az átláthatóságot.

Profizmus

Azért ne hallgassuk el a tényt: üzletről beszélünk. Céljaink között így az üzleti és pénzügyi sikerre való törekvések dominálnak. Ahhoz, hogy átláthatóságról beszélhessünk, alapvető a profi termék és szolgáltatás, a technológiai fejlődés követése, az innováció ösztönzése.

„Olyan a vállalkozásom, amilyen országban élni szeretnék.”

A Bridge Budapest Vállalható Vállalkozás projektjének lényege, hogy a szakmai szempontokat végigpörgetve képet adjon a vállalkozóknak arról, mennyire átlátható a működésük. A szervezet célja, hogy a vállalkozókon keresztül a teljes magyar gazdaságot beoltsa kreatív és fenntartható vállalkozói kedvvel. Ehhez segítségül hívnak olyan vállalkozásokat, amelyek gyakorlataikban már alkalmazzák a fenti elveket.

 

Máris vállalhatónak érzed a vállalkozásod? Töltsd ki a Bridge Budapest tesztjét és szerezd meg a saját pecsétedet. A teszt kitöltése nem csak az eredménnyel segít, hanem megmutatja azokat a kényes pontokat, amelyekre gondolnod kell a vállalkozásod vállalhatóvá formálásban is. De ne állj meg itt, mint ahogy mi sem tettük. Mutasd meg a partnereidnek is, kérd meg őket, hogy ők is töltsék ki. Légy büszke rá, ha átlátható vállalkozással üzletelsz. Vállaljuk közösen a vállalhatót!

Itt olvashatod a Bridge Budapest alapítójának gondolatait a vállalható vállalkozásokról.

Gál-Berey Tünde
a Villámfordítás alapítója és vezetője