Fordítóiroda

Budapest | 2017. április 25.

A napokban jelent meg a Tudatos Vásárló Piaci Jelentés, amely az etikus vásárlás hazai helyzetét mutatja be néhány egyszerű statisztikán keresztül. Az eredmény nagyon biztató! Az etikus vásárlást még mindig főként „termékkel” azonosítjuk, de méltányosan szolgáltató fordítóirodaként számunkra így is nagyon izgalmas átalakulást sejtet…

 

2014 és 2016 között itthon 1014 milliárd forintot költöttünk el tudatosan, vagyis ilyen értékű vásárlásainknál merült fel szempontként a kedvező ár-érték arány mellett egyéb, a fenntarthatóság irányába mutató aspektus is. Legyen az egy drágább, de energiahatékonyabb mosógép, egy helyi zöldséges terméke, fair trade kávé vagy napelem: a vásárlásról való döntés során a környezetvédelmi, a társadalmi és az etikai hasznosság került előtérbe.

Bojkott, amit a vásárló visszaad

A kutatásban még a tudatosan vásárolt termékek értékénél is van izgalmasabb szám: megpróbálták megbecsülni, mennyit nem vásároltunk azért, mert a termék gyártóját, tevékenységét, gyakorlatát nem tartjuk megfelelőnek. A statisztika szerint 129 milliárd forintnyi vásárlás (értsd: biznisz) nem jött létre azért, mert a vásárló kifogásolta a termék fenntarthatóságának hiányát.

B2B – miért ne?

Ez a mostani kutatás ugyan nem terjed ki a B2B vonalra, de arra azért enged következtetni, hogy ezen a területen is jelentős átalakulások zajlanak. A megszokott, rigorózus szabályrendszer alapján történő vállalati beszerzés gyakorlata mellett jó pár éve megjelentek egyéb, a beszerzési ár mellett a minőséget, a kompetenciákat és a képviselt értékeket is szempontként használó modellek. Innen már csak egy lépés, hogy a tudatos vásárlás mintájára etikus B2B kapcsolatok épüljenek.

A fair trade cégek már mindenhol ott vannak

Nem mintha újdonság lenne az etikusan, átláthatóan és fenntarthatóan működő vállalkozás. A legkisebbektől a legnagyobb cégekig találhatunk már az egyes piacokon ilyen cégeket, mind megpróbálja a saját környezetébe olyan módon belehelyezni a tevékenységét, hogy az üzleti sikeren túl egyéb hasznosságok is célfüggvényként jelenjenek meg az üzleti modellben. Nem terméket vagy szolgáltatást kínálnak, hanem egy annál komplexebb értéket.

Igény a fenntarthatóságra

A Villámfordításnál vásárlók például nem csak a minőség mellett teszik le a voksukat, de minden egyes vásárlás alkalmával kijelentik, hogy igenis igénylik az átlátható üzleti folyamatokat, a minőség mellett megkövetelik az értéket teremtő szereplők azonnali kifizetését és értékelik a környezeti és társadalmi fenntarthatóságot szolgáló innovációkat.

A vállalhatók klubja

Hol találhatóak meg ezek a cégek? Minden piacnak megvannak a maga sajátosságai, nem mindenki egyformán fenntartható és átlátható, de ezek a vállalkozások szeretnek közösséget vállalni a hasonlóan gondolkodókkal. A kommunikációjukban nagy hangsúlyt fektetnek az általuk értékként közvetített gyakorlatokra, és céljaikat is szívesen megosztják. A Vállalható Vállalkozás például az egyik leghitelesebb közösség, ahol az egyes vállalkozások nem csak kijelentik és büszkén vállalják saját helyes gyakorlatukat, de lehetőséget ad arra is, hogy olyan partnereket keressenek üzleteikhez, akik hasonló elvek alapján építik cégüket.

Forbes cikk a Tudatos Vásárló Piaci Jelentésről itt >>
Vállalható Vállalkozás >>
Fair trade fordítás >>